Mergi la conţinutul principal

Relaţia dintre valorile personale și valorile organizaționale

NN în media
valorile companiei
Relaţia dintre valorile personale şi valorile organizaţiei

Valorile personale influențează alegerile pe care le facem și în viața profesională și ne ghidează către echipe și companii unde găsim valori comune, care rezonează cu sistemele proprii de valori. Am stat de vorbă cu Paula Flutur și Adelina Marițiu, specialişti ATLAS, despre psihologia din spatele sistemelor noastre de valori și despre modul în care ne influențează alegerile profesionale.

 

„Valorile sunt o busolă interioară care ne ghidează acțiunile, acele lucruri interioare importante pentru noi, în funcție de care luăm decizii, atât în plan personal, cât și profesional”, explică Adelina Marițiu. „Începem să devenim conștienți de valorile noastre din adolescență, când avem deja de făcut propriile alegeri. Pe lângă valorile noastre personale, mai avem și valori secundare, pe care le împrumutăm din mediu, mai ales din familie. Aceste valori nu există niciodată disparat, ci sunt integrate în sisteme de valori la care ne raportăm atunci când alegem oamenii din jurul nostru, dar și echipele și companiile din care facem parte”, completează Paula Flutur.

 

În general, tendința oamenilor este să se îndrepte către grupuri și companii cu valori comune, ceea ce contribuie la sentimentul de apartenență. La NN, valorile care ghidează organizația în tot ceea ce face, atât pentru echipă, cât și pentru clienți, sunt „Care. Clear. Commit”, adică „ne pasă, suntem transparenți și suntem dedicaţi”.

„Valorile unei organizații contribuie la cultura organizațională și definesc personalitatea organizației”, explică cei doi specialiști ATLAS. Pentru ca o companie să fie coerentă în acţiunile sale este nevoie să fie condusă de principii și valori solide și să aibă o echipă care se ghidează după același set de valori. „Ideal este ca măcar una dintre valorile companiei să fie apropiată de o valoare personală, așa încât să te poți regăsi în cultura companiei atunci când alegi să te alături echipei și să te aliniezi mai ușor valorilor organizaționale”, explică Adelina Marițiu. Când ajungem într-o organizație, e util să existe puncte de legătură între valorile noastre personale și cele ale organizației pentru a evita compromisurile și conflictele între valori.

 

E important să reținem că valorile nu sunt doar niște cuvinte sau concepte abstracte, ci o fundație pe baza căreia învățăm să luăm deciziile potrivite atât personal, cât și organizațional. Când ne cunoaștem valorile putem să avem o direcție clară chiar și în momentele dificile și putem construi împreună viitorul pe care ni-l dorim.

 

Paula Flutur și Adelina Marițiu fac parte din echipa de specialiști ATLAS, soluții digitale de sănătate și wellbeing. Paula este psiholog clinician, psihoterapeut experiențial și specialist în psihologie organizațională, iar Adelina este psiholog și psihoterapeut în formare și consultant în personal branding.