Mergi la conţinutul principal
NN si Ashoka Romania

NN și Ashoka, acceleratori de schimbare în societate

Prin filozofia noastră Future Matters susținem inițiative de impact, care au puterea să facă o diferență în comunitate astăzi și în viitor. Este responsabilitatea noastră să contribuim la rezolvarea problemelor care ne privesc pe toți, ca societate.

 

Astăzi povestim despre Ashoka, una dintre organizațiile pe care NN le susține în România. Împreună am dezvoltat o inițiativă în jurul a trei teme relevante, cu impact în societate, și finanțăm creşterea comunităţii de antreprenorii sociali locali şi amplificarea proiectelor lor. Pentru a afla cum a fost 2020 și care sunt planurile pentru 2021, am stat de vorbă cu Ana Murray, co-director Ashoka România.

 

Nicio schimbare nu se întâmplă pur și simplu. Așa cum se spune că este nevoie de un sat întreg ca să crești un copil, la fel este nevoie de comunități întregi ca să creezi o schimbare cu impact real în societate. Sau, în cazul Ashoka, de o comunitate de lideri care accelerează schimbarea spre o lume în care fiecare dintre noi are un rol social. Nu e doar o idee, e o comunitate care există deja și care evoluează, cu sprijin și din partea NN. Iar misiunea Ashoka în 2021 este chiar mai ambițioasă: să fie cel mai accelerat mod de a produce schimbare sistemică în România, povestește Ana Murray cu entuziasm și multă energie.

 

De aproape 4 ani, Ashoka România construiește o rețea de antreprenori sociali care generează schimbări în domenii relevante pentru societate, cum ar fi sănătatea, mediu și biodiversitate, lupta împotriva traficului de persoane sau construirea identității femeilor rome. Și creează un ecosistem prin care acești antreprenori sociali se pot dezvolta și își pot crește impactul, prin cunoștințe și idei, parteneriate și sprijin financiar.

 

Printre ei se numără și comunități care se concentrează pe trei dimensiuni cu un rol major în societate: creșterea rezilienței societății civile la situații de urgență, folosirea tehnologiei în sănătate și prevenție și creșterea incluziunii sociale și financiare. Sunt totodată dimensiuni relevante pentru misiunea pe care NN o duce mai departe prin tot ceea ce face - protejarea sănătății și a viitorului financiar, împreună cu digitalizarea accesului la aceste servicii,

 

„Cele trei comunități formate din oameni cu chef de schimbare din mediul non-profit, business și public lucrează împreună pentru a găsi acele idei pe care să le aducem în România pentru a schimba ceva. Și faptul că avem un partener atât de implicat în susținerea acestor trei arii atât de importante acum, în context pandemic, dar și pentru dezvoltarea pe termen lung a României, nu poate decât să ne bucure, pentru că așa putem accelera schimbarea”, povestește Ana Murray despre cele peste 30 de organizații implicate în inițiativa susținută de NN.

 

Câteva idei s-au conturat deja, urmând modele implementate în alte țări. Una dintre ele presupune crearea unei comunități de medici voluntari special pregătiți pentru gestionarea situațiilor de urgență în afara unităților medicale, oriunde se află cei în nevoie. Modelul dezvoltat de John Kearney, Ashoka Fellow și fondatorul Irish Community Rapid Response, funcționează în Irlanda. Un proiect pilot ar putea porni și în două comunități din România, cu implicarea serviciului privat de asistență medicală de urgență Ambulanța Samaritanus din Târgu Mureș. O altă inițiativă propusă de Mohammad Al-Ubaydli, fondatorul platformei Patients Know Best, își propune să ofere pacienților o soluție tehnologică prin care să-și digitalizeze dosarul medical și să-l transmită ușor și în siguranță medicilor, îmbunătățind astfel comunicarea dintre medic și pacient.

 

Totodată, comunitatea Ashoka a crescut cu doi noi Fellows - Ioana Bauer de la eLiberare, liderul asociației care  ajută la prevenirea traficului de persoane în România într-un program amplu preluat de organizații în peste 18 țări, și Carmen Gheorghe de la E-Romnja, prima organizație feministă romă din România concentrată pe crearea unei comunități a femeilor rome unde acestea să aibă voce și putere de decizie. 

 

Astăzi, Ashoka înseamnă în total 6 Fellows, 2.500 de creatori de schimbare și 300 de antreprenori sociali susținuți în România. Și în același timp mai înseamnă și potențialul de a crea „changemakers” în societatea civilă. Începutul e promițător: 82% dintre români cred că schimbarea începe cu fiecare din noi, iar 7 din 10 se consideră persoane care schimbă în bine societatea și mediul în care trăiesc, după cum a arătat un studiu recent al Ashoka România privind atitudinea și percepția românilor despre rolul de ”creatori ai schimbării” în societate. Ceea ce înseamnă că fiecare poate fi un accelerator pentru schimbare. Chiar și tu. Urmează-ne.