Mergi la conţinutul principal

Totul despre accidentul de muncă

Grijă fără griji
doi barbati si o femeie cu casti de protectie analizeaza un plan de proiect pe santier
doi barbati si o femeie cu casti de protectie analizeaza un plan de proiect pe santier

Accidentul de muncă este un incident neplăcut atât pentru angajat, cât și pentru angajator.  În funcție de urmările și numărul persoanelor implicate, el se poate încadra în mai multe tipuri pe care le prezentăm pe larg și în acest articol. 

 

Știm că ești preocupat de siguranța angajaților și, implicit, a companiei tale, așa că în rândurile următoare venim cu informații despre tot ce înseamnă un accident de muncă: ce lege îl definește, cum se clasifică, îndatoririle tale ca angajator, dar și ale angajatului. 

 

 

 

Accidentul de muncă - definiție

Conform legislației în vigoare, legea nr. 319/2006, accidentul de muncă este vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul programului de muncă. Tot un accident de muncă este considerată și îndeplinirea îndatoririlor de serviciu care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice.

Accidentele de muncă pot fi provocate și de terți, iar acestea se încadrează în accidente de muncă provocate în afara muncii.

 

Clasificarea accidentelor de muncă - tipuri și exemple

Înainte de toate, trebuie să știi că există mai multe tipuri, iar clasificarea accidentelor de muncă se face în funcție de gravitatea lor, astfel:

 

  • accidente ușoare - când efectele accidentării sunt doar răni superficiale care necesită îngrijiri medicale ușoare, fără spitalizare, iar durata de vindecare este sub trei zile;
  • incidente periculoase - se încadrează în tipuri de accidente grave, produse în urma unor explozii sau incendii cauzate de echipamentele sau uneltele de lucru, sau din cauza greșelilor umane;
  • boli profesionale - aceste tipuri de accidente vin ca urmare a expunerii la substanțe chimice toxice specifice locului de muncă, dar și după o perioadă de suprasolicitare.

Mai există o clasificare a accidentelor de muncă, în raport cu urmările produse și numărul persoanelor implicate, după cum urmează:

  • accidente care produc incapacitatea temporară de muncă;
  • accidente care produc invaliditate;
  • accidente mortale sau deces la locul de muncă;
  • accidente colective, când sunt accidentate cel puțin trei persoane în același timp și din aceeași cauză.

 

Exemple de accidente care pot fi considerate accident de muncă

Conform legii nr. 319 din 2006 a securității și sănătății în muncă, pot fi considerate accidente de muncă următoarele situații:

  • accidentele suferite de angajații care se află în vizite în afara companiei, cu permisiunea angajatorului;
  • accidente care implică angajații care îndeplinesc sarcini de stat sau interes public, inclusiv în activități sportive, culturale sau în afara teritoriului, în timpul, dar și din cauza îndeplinirii acestor sarcini;
  • accidentele care au loc în timpul pauzelor sau în timpul traseului spre locul angajatorului;
  • accidentele înainte sau după terminarea programului, dacă angajatul trebuie să predea unelte de lucru;
  • accidente unde sunt implicate persoanele care urmează cursuri de calificare, recalificare sau perfecționare profesională;
  • accident de traseu, dacă s-a produs în timpul sau/și pe traseul normal de la domiciliul persoanei până la angajator și invers;
  • accidentele suferite de persoanele aflate în delegație în afara țării, în interes de serviciu, pe durata și traseul aflat în cererea de deplasare;
  • accidentele în urma fenomenelor sau calamitaților naturale, dacă victima se afla în timpul programului de muncă;
  • accidentele care nu au legătură cu procesul muncii, dacă se produc la adresa persoanei juridice în calitate de angajator, sau în alt loc organizat de aceasta, în timpul programului de muncă și care nu este din cauza victimei;
  • dispariția persoanelor în condițiile unui accident de muncă, care culminează cu deces;
  • accidentul cauzat de o agresiune către victimă, dacă se afla în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
  • accidentele care afectează persoanele angajate într-o activitate din propria inițiativă de salvare a spațiului public sau privat.

 

👉 Într-o lume într-o continuă schimbare și piața muncii se schimbă de la o zi la alta. Pentru a menține angajați motivați, află mai multe despre alinierea cu valorile personale.

 

Cercetarea accidentelor de muncă

Acum, după ce ai aflat ce înseamnă un accident de muncă și cum se clasifică, trebuie să afli și cum reacționezi după ce s-a întâmplat și în cât timp se declară accidentul de muncă. 

Cercetarea accidentelor se efectuează după cum urmează.

  • de către angajator, în cazul tipurilor de evenimente care au produs incapacitate temporară de muncă;
  • de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM), pentru cazurile în care se declară invaliditate evidentă sau confirmată, cum ar fi decesul, incidente periculoase sau accidente colective;
  • de către Inspecția Muncii, când sunt accidente colective sau generate de evenimente deosebite, precum avarii sau explozii;
  • de către autoritățile de sănătate publică teritoriale, când este vorba de suspiciuni de boală profesională și de boli legate de profesiune.

În cât timp se declară accidentul de muncă? Orice eveniment descris mai sus va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul locului de muncă sau de orice persoană care are cunoștință de producerea acestuia. Dacă evenimentul implică și lucrători ai altor angajatori, evenimentul va fi comunicat și angajatorilor acestora de către angajatorul la care s-a produs accidentul.

 

 

 

Ce obligații are angajatorul în cazul accidentelor de muncă

Până să se ajungă la dosarele de cercetare pentru accidente de muncă, angajatorul trebuie să se asigure că în companie, indiferent de mărimea ei, se respectă toate normele de protecție a muncii. Autorizația pentru protecția muncii trebuie să fie actualizată la zi și echipamentele necesare pentru sarcinile efectuate de angajați trebuie să fie asigurate. 

 

👉 Pe lângă acestea, angajatorul trebuie să se asigure că respectă plata sau normele privind orele suplimentare prestate de către angajat. Descoperă tot ce trebuie să știi despre orele suplimentare.

 

Compania trebuie să respecte regulile de protecție a muncii, dar în același timp să le ofere angajaților instruirea adecvată pentru protecția muncii, de la începutul angajării și de câte ori este nevoie pe parcurs.

 

grup de 4 adulti coboara o scara intr-un spatiu de birouri si discuta

 

Odată produs, accidentul de muncă afectează atât victima, cât și angajatorul, prin obligațiile pe care trebuie să și le însușească. În primul rând, angajatorul va lua toate măsurile necesare pentru a nu se modifica starea inițială rezultată din producerea accidentului, până la primirea acordului din partea organelor care efectuează cercetarea.

Pentru orice modificare a stării de fapt care rezultă din producerea evenimentului, angajatorul sau reprezentantul legal consemnează pe propria răspundere toate modificările efectuate, printr-un proces verbal.

 

👉 Știm cât de important este să ai o afacere sănătoasă, dar în același timp și angajați fericiți și protejați la locul de muncă. Dacă deja cunoști beneficiile asigurărilor NN, află că orice client NN are acces rapid la beneficiile produselor sale în aplicația mobilă NN Direct.

 

 

Ce obligații și drepturi are angajatul

Acum a venit rândul să afli ce obligații și drepturi are angajatul în ceea ce se poate considera accident de muncă și dacă accidentul de muncă se plătește în cazul în care ai un angajat accidentat. 

 

Obligațiile angajatului după un accident de muncă

După ce ai făcut toate demersurile necesare legate de protecția și instruirea muncii, angajatul trebuie să respecte următoarele:

  • să se asigure că a înțeles, că știe cum să utilizeze corect toate instrumentele și produsele care îi sunt folositoare pentru efectuarea muncii;
  • să informeze și să comunice imediat orice incident pe care l-a suferit, văzut sau produs care se consideră a fi un accident de muncă;
  • să nu se implice în soluționarea problemelor, cum ar fi scoaterea din funcțiune a aparatelor, instalațiilor tehnice sau uneltelor;
  • să respecte prevederile legale și să își însușească orice incident produs, cu sau fără voință;
  • să comunice atât cu angajatorul, cât și cu inspectorii de la protecția muncii despre incidente.

 

Drepturile angajatului după un accident de muncă

Te întrebi care sunt despăgubirile pentru accidentele de muncă sau decontările cheltuielilor aferente accidentelor de muncă? În ceea ce privește drepturile angajaților, conform legislației în vigoare, acestea sunt:

  • Reabilitare medicală - angajatul poate beneficia de servicii medicale gratuite asigurate de CNPP, până la vindecare.
  • Indemnizație în urma unui accident de muncă - poate fi obținută în urma unui certificat medical avizat de Direcția de Sănătate Publică sau Casa de Pensii, iar valoarea acesteia este de 80% din media veniturilor realizate în ultimele șase luni. De toate acestea se ocupă angajatorul.
  • Compensații pentru atingerea integrității - dacă angajații rămân cu urmări care le reduc capacitatea de muncă între 20% și 50%, aceștia au dreptul să ceară compensații de la CNPP. Valoarea compensațiilor este stabilită în urma leziunilor suferite, în limita unui plafon de 12 salarii brute.
  • Reabilitare și reconversie profesională - la solicitarea angajatului, CNPP poate să ofere aceste servicii. Pe durata cursurilor de reconversie, angajatul are o indemnizație lunară de 70% din valoarea salariului brut primit.
  • Rambursări de cheltuieli - după caz, CNPP poate să ramburseze cheltuielile legate de transportul de urgență, dispozitivele medicale implantate în urma intervențiilor medicale, aparatele acustice sau protezele deteriorate în urma accidentelor de muncă.
  • Despăgubiri în caz de deces - în acest caz, trebuie depusă o cerere pentru despăgubiri la CNPP, însoțită de actele care rezultă drepturile solicitantului.

 

Ce mai trebuie să știi este că aceste despăgubiri legate de accidentele de muncă sunt acordate angajatului în baza unui proces verbal sau în baza formularului de declarare finală a bolii profesionale.

 

Cum îți poți proteja angajații în caz de accident prin asigurările NN

Nu putem anticipa accidentele de muncă, cum ne putem anticipa niciun eveniment neplăcut.  Însă, ce putem face este să diminuăm orice posibil risc prin protecție în caz de neprevăzut. 

O soluție de protecție sunt și asigurările în caz de accidente, iar în rândurile de mai jos, venim cu mai multe detalii despre aceste tipuri de servicii. 

 

Asigurarea Voluntară de Sănătate de Grup sau alternativa prin care poți crește o afacere sănătoasă

Asigurarea Voluntară de Sănătate de Grup oferă beneficii pentru spitalizare și intervenții chirurgicale, precum și alte acoperiri opționale, în funcție de nevoile angajaților tăi. Ce avantaje îți aduce ție ca angajator?

  • tu alegi cum plătești: anual, semestrial, trimestrial sau lunar;
  • sunt asigurați angajații tăi și partenerii acestora sunt incluși în asigurare;
  • contractul are o durată de un an, cu posibilitate de reînnoire pe perioade similare de timp.

 

👉Vrei asigurare voluntară de sănătate de grup pentru sănătatea angajaților și a afacerii tale? Completeaza formularul, iar un consultant NN te va suna rapid ca să alegi cea mai bună soluție!

 

Planuri de protecție de grup cu acoperire standard

Planurile de protecție pentru grup cu acoperire standard protejează viața și sănătatea angajaților tăi.

Ai avantaje clare, printre care:

  • o metodă de motivare eficientă și ieftină;
  • un produs flexibil, pentru că poți jongla ușor cu mai multe opțiuni de asigurare;
  • contractul e adaptabil, pe parcurs poți să schimbi membrii incluși în asigurare;
  • toate componentele sunt valabile și în țară și în străinătate.

 

👉 Un plus de siguranță nu strică niciodată pentru angajații tăi. Pe lângă beneficiile standard, angajații se pot bucura de planuri de protecție de grup. Completeaza formularul și hai să vorbim despre asigurarea de viață pentru angajați.

 

Acum că ai aflat definiția accidentului de muncă, tipurile și modurile în care se produc, dar și incapacitatea de muncă în cazuri extreme, este momentul să faci și mai mult bine angajaților tăi. Începe prin asigurări de protecție de grup și bucură-te de un business sănătos cu angajați dornici de muncă și protejați.